تاریخ انتشار: یکشنبه 1395/10/19 - 09:21
کد خبر: 222334

در گفتگو با دبیران تشکل‌های دانشجویی درباره حذف عبارت «و عموم مردم» در مصوبه مجلس؛

چرا می‌خواهید خود را از مردم مجزا بدانید/ تا وقتی «شفافیت» نباشد، «فساد سیستمی» همچنان ادامه دارد

چرا می‌خواهید خود را از مردم مجزا بدانید/ تا وقتی «شفافیت» نباشد، «فساد سیستمی» همچنان ادامه دارد

از طرف دیگر، مردم چهارسال است که منتظر کار و فعالیت و برنامه ریزی دولت برای کشور هستند اما سوال این است که آیا با وجود فساد سیستمی می توان انتظار برنامه ریزی درست و حل مشکلات اقتصادی را داشت؟ مطمئنا با وجود فساد در بدنه سیستم، شعار رونق اقتصادی و برنامه ریزی برای آن بی فایده خواهد بود.

خبرنامه دانشجویان ایران: واکنش ها به حذف کلمه «و عموم مردم» در یکی از مصوبات کمسیون تلفیق برنامه ششم توسعه ادامه دارد.

دبیران تشکیلات چهار دفتر انجمن اسلامی دانشجویان با خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ پیرامون این مسئله و لزوم شفافیت وضعیت مالی و اداری دستگاه های اجرایی به گفتگو نشستند.

چرا می خواهید خود را از مردم مجزا بدانید
صادق فتح نیا عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان با بیان این مسئله که "چرا مردم نباید از حقوق نمایندگان خود که همان مسئولین قوا و مجلسی ها هستند مطلع باشند؟" گفت: در ابتدا مسئولین گفتند حقوقهای نجومی در کار نیست ولی اگر هست باید با آنها برخورد شود. اما بعد گفتند که این افراد ذخیره ی نظام هستند. دوباره گفتند مگر حقوقهای نجومی چقدر بوده که آنقدر بزرگ کردید. الان برخی میگویند که ما با دانستن مردم از جزییات حقوق های مسولین موافق نیستیم. از چه چیزی می ترسید؟ آیا می ترسید که دست دوستان و نزدیکانتان برملا شود. مگر شما را مردم انتخاب نکرده اند پس چرا می خواهید خود را از مردم مجزا بدانید. شاید می خواهید صورت مسئله را پاک کنید و دوباره با تبصره ها وقوانین جدید خودتان به برداشتن حقوقهای غیر متعارف شروع کنید. به نظر من سخنان آقایان که می گویند با افشای فیش ها مخالفند، بخشی از فتنه جدید که فتنه اقتصادی است و می خواهند با ناراضی کردن مردم و چپاول بیت المال پایه های نظام را سست کنند.

مسئله فساد و بی عدالتی حزبی و جناحی شده است
محمدامین حقگو دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه قم نیز دراین باره گفت: به نظر می رسد که امروزه مسئله فساد و بی عدالتی حزبی و جناحی شده است و همین امر باعث شده است که روند پیگیری و رسیدگی به آن با چالش های جدی مواجه شود. خیلی عجیب است که وقتی مسئله فساد می خواهد مورد بررسی قرار بگیرد، مجلس شورای اسلامی که باید صدای رسای مردم ایران باشد و دولت که مجری قانون است، خیلی خوشایند آن ها نیست نمی گذارند که به مسئله رسیدگی شود. نمونه بارز آن اتفاق تلخ اخیر است که در مجلس شورای اسلامی توسط علی مطهری اتفاق افتاد. نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی صدای نمایندگان را  می بندد. تنها به این دلیل که بررسی حقوق های نجومی به مذاق دولت متبوع ایشان خوش نمی آید.

وی ادامه داد: چرا مجلس شورای اسلامی که باید آزادانه حرف مردم را فریاد بزند، نائب رئیس آن جناحی عمل می کند و نمی گذارد که نمایندگان علیه فساد و حقوق های نجومی حرف بزنند؟ چرا مجلس  که باید حرف مردم را آزادنه فریاد بزند، نائب رئیس آن جناحی و حزبی عمل می کند؟ آیا استقلال و عدالت خواهی مجلس شورای اسلامی با این اقدامات نسنجیده زیر سوال نمی رود؟

این فعال دانشجویی ادامه داد: آیا واقعا آقای مطهری گمان می کنند که با این رفتارشان می توانند صدای مردم را ببندند تا کسی علیه این فاجعه و رانت خواری ها سخنی نگوید؟ این اتفاقات قطعا به نظام اسلامی ضربات جبران ناپذیری می کند و اعتماد مردم را خدشه دار می کند. اتفاقات تلخ دریافت حقوق های نجومی همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند حرامخواری است و مسئولانی که تمایل به روند رسیدگی آن ندارند و یا حتی از رسیدگی به آن جلوگیری می کنند، گناهشان بیشتر از آن ها نباشد، کمتر نیست.

وای بر روزی که حقوق های مقامات میان رده هم افشا شود
علی اصغر احمدی
دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار نیز با بیانی این مطلب که "وای بر روزی که حقوق های مقامات میان رده هم افشا شود"، افزود: فاتحه حزب و جریانی که مدافع این حقوقهای نجومی بود خوانده میشود و مهری میشود بر حرف های نسنجیده نجومی مسئولین که آن موقع به دروغهای نجومی نزد عام و خاص شناخته خواهد شد.

تا زمانی که شفافیت مالی وجود نداشته باشد، فساد سیستمی همچنان ادامه می یابد
محمدصابر قربانی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز درگفتگویی با اشاره به اظهارات اخیر علی مطهری گفت: جناب آقای علی مطهری گفته اند: "اینکه همه بیایند فیش‌های‌شان را نشان بدهند، مشکلی از کشور حل نمی‌کند. ما باید بیشتر دنبال کار و فعالیت و برنامه‌ریزی باشیم." باید به ایشان یادآور شد که تا زمانی که شفافیت مالی وجود نداشته باشد، فساد سیستمی همچنان ادامه می یابد و با وجود فساد، امکان رونق اقتصادی وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد: از طرف دیگر، مردم چهارسال است که منتظر کار و فعالیت و برنامه ریزی دولت برای کشور هستند اما سوال این است که آیا با وجود فساد سیستمی می توان انتظار برنامه ریزی درست و حل مشکلات اقتصادی را داشت؟ مطمئنا با وجود فساد در بدنه سیستم، شعار رونق اقتصادی و برنامه ریزی برای آن بی فایده خواهد بود.

خاطر نشان می شود، اول دی ماه سال جاری بود که جنبش عدالتخواه دانشجویی پرده از حذف کلمه «و عموم مردم» در یکی از مصوبات کمسیون تلفیق برنامه ششم توسعه برداشت. (اینجــا) این تشکل دانشجویی در اطلاعیه ای اعلام کرد: "در حالیکه پیش از این بنا بر تصویب تبصره پنج ماده ماده 38 بخش ششم قانون برنامه ششم توسعه در کمیسیون تلفیق: «دولت مکلف می شود ظرف چهارماه نسبت به راه اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا و پرداخت های مشمولین این ماده اقدام نموده و امکان تجمیع کیه پرداخت ها به مدیران دستگاه های مشمول این ماده را فراهم نماید به نحوی که میزان ناخالص پرداختی به هریک از مدیران مذکور مشخص بوده و امکان دسترسی به آن برای «نهادهای نظارتی و عموم مردم» فراهم شود» اما در اقدامی عجیب بدون اطلاع اعضای کمیسیون تلفیق واژه «عموم مردم» از این تبصره حذف شده است و تبصره با شکل جدید قرار است در صحن علنی به شور گذاشته شود."

حساسیت این موضوع آنجایی است که، در صورت تصویب مصوبه اصلی کمیسیون تلفیق مجلس در صحن علنی، مردم هم در کنار نهادهای نظارتی می توانند از وضعیت حقوق و مزایای مدیران به صورت مستمر و دقیق مطلع شوند و این بدین معناست که نظارت در این بخش از حالت متمرکز (محدود به نهادهای نظارتی) به حالت عمومی و مردمی تغییر یابد. اما دست اندرکاران این «دستکاری»، «عموم مردم» را نامحرم اطلاع از «هزینه کرد» و «مجموع دریافتی های مدیران» تلقی کرده و نظارت بر آن ها را صرفا به نهادهای نظارتی سپرده اند! (بیشتر بخوانید)

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تاکید عربستان بر آتش‌بس فوری در غزه
تمجید میرجلال‌الدین کزازی از «مست عشق»
حمله موشکی مجدد حزب‌الله لبنان به پایگاه صهیونیستی
نقش محوری دانشگاه در مردمی‌سازی اقتصاد
جزئیات جدید از تشکیل استان‌های غربی و شرقی تهران
ظرفیت پذیرش در آزمون دستیاری افزایش یافت
شناورسپاه از خط استوا عبورکرد/ اولین ماموریت در نیمکره جنوبی
اتفاقات ورزشگاه‌ها به کرامت بانوان خدشه وارد کرده است؛ ظرف یک هفته بررسی کنید و گزارش دهید
فیلم/ در ون‌های پلیس چه می گذرد؟
انقلاب فرهنگی امام صادق (ع) برای جهاد بود
فیلم/ برگزاری راهپیمایی میلیونی در یمن
سازمان جهانی بهداشت: در صورت حمله اسرائیل به رفح «حمام خون» به راه می‌افتد
قاتل فراری دو میهمان عروسی در مخفیگاهش دستگیر شد
قوه قضاییه در مبارزه با فساد هیچ تبعیضی قائل نمی شود
امدادرسانی به ۲۴۰ شهروند گرفتار در سیل/مردم به هشدارها توجه کنند
تداوم بارش‌های رگباری؛ هشدار سیل به ۱۳ استان کشور
ساحلی‌بازان والیبالیست ایران راهی مرحله یک چهارم نهایی شدند
درخواست آمریکا از قطر برای اخراج سران حماس
ظرفیت سد دز تکمیل شد/ احتمال افزایش خروجی سد دز
محدودیت‌های تردد در معابر تهران به مناسبت شهادت امام صادق (ع)
افزایش تولید با ورود بخش خصوصی به توسعه میادین نفت و گاز
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top